هر سحر گون چيخا چيق دا يئني ده ن بيز دوغولاق
بو وئبلاگ دا شئعر ، مقاله ، كولتوره ل يازي لار يايينلاناجاق دير

حامد نيكمرام فرهيخته اي جوان از ديار نخبه پرور سولدوز در آستانه ثبت ابداع جهاني

دوشنبه 2 مرداد 1391

+0 به يه ن

 ساخت دستگاه استريليزاسيون شير با پلاسما جت توسط محققان كشور

به نقل از ايسنا و اكثر خبرگزاري ها و روزنامه ها و نشريات

باابداع روش جديد استفاده از پلاسماي سرد براي از بين بردن ميكروارگانيسم‌هاي شير توسط تيم تحقيقاتي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي، گامي بزرگ در پيشرفت علم فيزيك پلاسما و صنعت غذا در كشور برداشته شد.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، حامد نيكمرام، دانشجوي كارشناسي ارشد صنايع غذايي كه با همكاري دكتر قرآن‌نويس، رييس مركز فيزيك پلاسماي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي موفق به ابداع اين روش شده، در اين خصوص گفت: روش‌هاي معمولي پاستوريزاسيون و استريليزاسيون در حال حاضر با استفاده از فرايندهاي حرارتي انجام مي‌شود و حرارت به كار رفته در اين فرايندها به خصوصيات فيزيكي و شيميايي شير آسيب رسانده و باعث پايين آمدن ارزش غذايي آن مي‌شود.

وي با بيان اين كه هزينه تامين انرژي فرايندهاي حرارتي بالاست و باعث بالا رفتن قيمت تمام شده محصولات لبني مي‌شود، افزود: اين عوامل سبب شدند تا روش‌هاي غير حرارتي را مورد آزمايش قرار دهيم. بنابرين با فعاليتهاي شبانه روزي در مركز تحقيقات فيزيك پلاسماي واحد علوم و تحقيقات، موفق به ابداع روشي جديد شديم تا از پلاسما براي از بين بردن ميكروارگانيسم‌هاي شير استفاده كنيم.

نيكمرام با بيان اينكه تا كنون محققان براي استفاده از پلاسما در محيط‌هاي مايع به نحوي كه پلاسماي استفاده شده بر خصوصيات ماده استفاده شده تاثير منفي نداشته باشد، با مشكل مواجه بودند، اظهار كرد: با ابداع اين روش موفق شديم ميكروارگانيسم‌هاي شير را كه به عنوان حساسترين ماده غذايي مايع به شمار مي‌رود، به نحو تاثيرگذاري از بين ببريم، بدون اينكه هيچ تاثير منفي روي خصوصيات تغذيه‌اي شير مشاهده شود.

وي افزود: كار تحقيقاتي انجام شده تا كنون هيچ مورد مشابهي نداشته و دستگاهي كه در مركز تحقيقات فيزيك پلاسماي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي با سرپرستي دكتر قرآن‌نويس موفق به ساخت آن شديم، جهت ثبت به مراجع ذ‌ي‌ربط ارجاع خواهد شد و سپس اقدام به ثبت جهاني اين طرح خواهيم كرد.

دانشجوي كارشناسي ارشد صنايع غذايي با اشاره به تجهيزات و دستگاه‌هاي منحصر به فرد و بسيار پيشرفته مركز تحقيقات فيزيك پلاسماي واحد علوم و تحقيقات، تصريح كرد: از خصوصيات بارز دستگاه ساخته شده، مي‌توان به امكان استفاده از آن در محيط‌هاي مايع و همچنين عملكرد آن در درجه حرارت‌هاي پايين حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتيگراد اشاره كرد كه با اين حساب يكي از موثرترين روش‌هاي استريليزاسيون غير حرارتي به شمار مي‌رود و مي‌تواند كاربردهاي فراواني داشته باشد.

به گفته وي، از ديگر خصوصيات اين روش، دقيق و پيوسته بودن آن است و با توجه به اينكه هزينه اجراي آن پايين‌تر است، مي‌توان در مقياس صنعتي و به طور گسترده از آن بهره برد.

نيكمرام با بيان اين كه ساخت اين دستگاه مي‌تواند مقدمه‌اي براي استفاده از پلاسما جت در ساير بخش‌هاي صنعت غذا باشد، خاطرنشان كرد: با انجام اين كار تحقيقاتي، گام بزرگي در جهت پيوند علم فيزيك پلاسما و صنعت غذا برداشته شده است.

 

********

جناب آقاي مهندس حامد نيكمرام

مخترع توانمند و مبدع روش جديد استرليزه نمودن شير با پلاسماي سرد

بدين وسيله  با نهايت خرسندي اين موفقيت بزرگ علمي در عرصه ي ابداع و اختراع را صميمانه به جنابعالي و خانواده محترم و جامعه علمي تبريك عرض نموده و توفيق روزافزون جوانان برومند و مستعد سولدوز هميشه سرفراز را از آستان حضرت دوست مسئلت داريم.

همچنين قبولي جنابعالي در مرحله اول آزمون سراسري دكتراي تخصصي صنايع غذايي موجب مسرت و شادماني گرديد.

دكتر پرويز محمدي




بؤلوم | خبر یازار : Alpar

    2 باخیش





[ ]